Rettigheder
Personer med psykiske lidelser, der har en sådan karakter og varighed, at de kan betegnes som handicap, er beskyttet gennem FN’s Handicapkonvention og forskelsbehandlingsloven (Se mere om handicapbegrebet under Centrale begreber).
Formålet med konventionen
Formålet med FN’s Handicapkonvention er ifølge artikel 1:
”… at fremme, beskytte og sikre muligheden for, at alle personer med handicap fuldt ud kan nyde alle menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på lige fod med andre, samt at fremme respekten for deres naturlige værdighed.”Ifølge artikel 4 er medlemsstaterne generelt forpligtede til:
”… at sikre og fremme den fuldstændige virkeliggørelse af alle menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder for alle personer med handicap uden nogen form for diskrimination på grund af handicap.”FN's Handicapkonvention
Med FN's Handicapkonvention har Danmark forpligtet sig til at modvirke diskrimination og sikre lige rettigheder for personer med handicap.
FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap (herefter FN’s Handicapkonvention) blev vedtaget i 2006 og tiltrådt af Danmark i 2009. Danmark tiltrådte desuden tillægsprotokollen i 2014, som giver borgere ret til at klage til FN’s handicapkomite over nationale afgørelser. Handicapkonventionen blev tiltrådt af EU den 23. december 2010 og indgår derfor som kilde i den EU-retlige regulering og domspraksis. Herudover indeholder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) et generelt diskriminationsforbud, der også omfatter diskrimination på grund af handicap.
Dansk lov skal følge FN's Handicapkonvention
FN’s handicapkonvention sætter derved rammerne for Danmarks arbejde med handicapområdet ved at forpligte os til at indrette lovgivning og administrative praksis i overensstemmelse med konventionen. Institut for Menneskerettigheder er udpeget til at fremme og overvåge, at FN’s Handicapkonvention bliver gennemført i Danmark.Udover at indrette dansk lov efter konventionen, er Danmark også forpligtet til at understøtte forskning i og tilgængelighed af hjælpemidler og metoder til at sikre, at personer med handicap, bedre kan deltage i samfundet. Derudover skal de fagfolk, som kan give personer med handicap den rigtige bistand, have tilbudt uddannelse. Det betyder også, at Danmark ikke kun har forpligtet sig til at modvirke diskrimination og sikre lige rettigheder for personer med handicap, men også til at give den støtte, som er nødvendig, for at personer med handicap kan udnytte deres rets- og handleevne i praksis. Det danske samfund, herunder jobcentrene og virksomhederne, er derfor forpligtede til at gøre en ekstra indsats for personer med handicap.
I artikel 24 står der, hvordan der skal gives lige adgang til og muligheder for personer med handicap for at opnå en uddannelse, og artikel 27 handler om retten til arbejde, hvor det fremgår at:
”Deltagerstaterne anerkender retten for personer med handicap til at arbejde på lige fod med andre, hvilket omfatter retten til at kunne tjene til livets ophold ved beskæftigelse, som de selv frit vælger eller påtager sig på et arbejdsmarked og i et arbejdsmiljø, der er åbent, inkluderende og tilgængeligt for personer med handicap.”
Det indebærer blandt andet beskyttelse mod chikane og diskrimination, lige løn og arbejdsvilkår, fremme af bistand til at finde, få, fastholde og vende tilbage til beskæftigelse samt sikre, at rimelig tilpasning ydes til personer med handicap på arbejdspladsen. Handicapkonventionen kræver derfor meget af specielt kommunerne, som har ansvaret for meget af den beskæftigelsesrettede indsats, og arbejdsgiverne, der står tættest på i forhold til at skabe et inkluderende arbejdsmiljø.
Se video om FN's Handicapkonvention
Forskelsbehandlingsloven
Forskelsbehandlingsloven forbyder både direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap.
Den første forskelsbehandlingslov blev indført i 1996. På dette tidspunkt omfattede den dog ikke personer med handicap. I 2004 blev loven ændret til at opfylde minimumskriterierne i EU’s direktiv fra 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv. Forskelsbehandlingsloven implementerede herved direktivets forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap og alder. I modsætning til de andre beskyttelseskriterier, for eksempel alder, er handicap ikke et entydigt begreb. Handicapbegrebet er hverken defineret i beskæftigelsesdirektivet eller forskelsbehandlingsloven. Det er således op til blandt andre EU-domstolen at definere begrebet yderligere.
Lov om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet (Forskelsbehandlingsloven) fra 2004 forbyder både direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap. En person, som føler sig forskelsbehandlet eller krænket kan klage til Ligebehandlingsnævnet, jævnfør § 8 a i loven. Når Ligebehandlingsnævnet frem til, at en persons rettigheder efter forskelsbehandlingsloven er blevet krænket, kan personen blive tilkendt en godtgørelse, jævnfør § 7, stk. 2.
Lær mere om reglerne i forskelsbehandlingsloven ved at se filmen herunder eller læse om blandt andet indirekte og direkte diskrimination i fold-ud-menuen nedenfor.
Se video Om ligebehandling af borgere