Stress og beskæftigelse
Metoder og redskaber til håndtering af stress
Under Metoder og redskaber kan du finde flere bud på, hvilken tilgang man kan bruge over for personer med stress. Det drejer sig om:
- IBBIS-modellen, som er en integreret behandlings- og beskæftigelsesindsats til sygedagpengemodtagere blandt andet med stress (inspireret af IPS)
- Åben og rolig, som er et meditationsbaseret holdforløb til personer med stress
- Arbejdspladsbaseret individuel og gruppebaseret kognitiv adfærdsterapi
Psykiatrifondens fem gode råd om at vende tilbage til arbejdet efter stress
Når en medarbejder eller en kollega kommer tilbage på arbejdspladsen efter en stresssygemelding, er det nødvendigt at tage særligt hensyn og skabe fleksible rammer. Det tager tid at komme op i fulde omdrejninger igen, og medarbejderen har brug for ekstra line og hensynstagen i starten. Her følger fem gode råd fra Psykiatrifonden til, hvordan kollegaer og medarbejdere kan hjælpes tilbage på arbejdspladsen efter en stresssygemelding.
1. Hurtigere tilbage, end man tror
Selvom det kan virke ulogisk, skal en medarbejder typisk
hurtigere tilbage til jobbet, end man tror. Det betyder naturligvis ikke ved
fuld styrke, men hvis medarbejderen ikke kommer tilbage rimeligt hurtigt, kan
det være svært at mærke, om den stressramte har fået det bedre. Hvor hurtigt, en
medarbejder skal tilbage, kommer naturligvis an på, hvor stressramt
medarbejderen har været – det kan være både dreje sig om dage, uger eller måneder.
2. Fleksible rammer
Medarbejderen, der har været ramt af stress har brug for
fleksible rammer på jobbet. Medarbejderen skal gradvist lemmes tilbage i
stillingen i forhold til ansvar og mængden af opgaver. Det er også en god ide
at tilbyde medarbejderen at starte på nedsat tid og gradvist arbejde sig op på
fuld tid i takt med, at medarbejderen får det bedre.
3. Giv brugbar og konstruktiv kritik
En medarbejder, der har været ramt af stress har brug for
konstruktiv kritik, så vedkommende kan få et velfungerende arbejdsliv igen. Konstruktiv
og brugbar kritik handler om at turde påpege de positive såvel som negative
ting på en ordentlig måde over for medarbejderen. Det handler om at se hele
medarbejderen, så man har en reel mulighed for at ændre på uhensigtsmæssige
mønstre og arbejdsgange.
4. Gå aldrig tilbage til en fuser
Hvis mængden og typen af arbejdsopgaver er præcist de samme,
som før stresssygemeldingen, vil medarbejderen sandsynligvis gå ned med stress igen. Derfor skal man se på medarbejderens opgaver og klæde medarbejderen på til at
klare opgaverne, så mønstret bliver brudt. Det kan for eksempel ske ved at omfordele nogle
opgaver, ændre på deadlines og ved at drøfte arbejdspladsens visioner og
strukturer, og skabe dialog om, hvordan stress kan undgås.
5. Hav tålmodighed
Det er nemt at falde i fælden, hvor man som kollega og leder
glemmer, at en medarbejder lige er kommet tilbage fra en stress-sygemelding, og
at personen ikke er ved fuldt vigør. Det kræver tålmodighed fra kollegaer og
ledelse – og tit tager det
længere tid, end man tror, før en stressramt er tilbage i højeste gear. Forståelse for medarbejderens situation er afgørende
for en sikker og gradvis tilbagevenden til arbejdet.